Zomervakantie 2023 - Puerto Rico en Florida

Maandag 24 juli: 2e dag vliegen - Jacksonville --> San Juan (Puerto Rico)

Vanochtend is het een voordeel dat we nog in NLse tijd leven, het is geen probleem om half 5 op te staan. Lekker geslapen. Bij deze overnachting is geen ontbijt inbegrepen, dat halen we wel op het vliegveld. Onderweg scoor ik de eerste nieuwe vogelsoort van deze reis: in een palmboom zit, in het donker, een Carolina wren te zingen (soort winterkoning, maar dan wat groter). Ik herken hem niet zelf en heb hem ook niet gezien, maar de app Merlin is zeker van zijn zaak en bij naluisteren van zang van de soort, durf ik wel zeker te zijn dat het deze soort is. Hoop hem later ook nog te zien wanneer we terug zijn in Florida.

De jongens en ik hebben onze schoenen verruild voor sandalen; voor de warmte, maar ook voor de beveiligingscheck: het scheelt een hoop gedoe als je geen schoenen uit en aan moet doen. In de terminal halen we een burger (en ik een 'eiburger') en later koffie en wat zoets als ontbijt. De vlucht vertrekt, anders dan alle vorige vluchten, precies op tijd. Om 7u zitten we al in de lucht! Ik mag deze vlucht alleen zitten, op de plek die eigenlijk voor Henk is. Bij een raampje, leuk! We vliegen helemaal langs de kust, ik zie oa uitgestrekte moeras/bos gebieden en New Orleans. Na ruim 2 uur landen we in Houston, iets eerder dan gepland. De anderhalf uur overstaptijd blijkt hier ruim genoeg, er is mooi tijd om de telefoons wat op te laden bij een stopcontact bij de gate en om broodjes te halen bij een Subway voor de lunch. Beide vluchten vandaag zijn zonder maaltijd. De tweede vlucht is ruim 4 uur, hier is wel een beeldscherm met entertainment. Ik kijk een film (Banshees of Inisherin; boeiende film die vraagt om nog eens beter te zien, het is minder geschikt voor 'makkelijk vermaak') en een documentaire.

Rond half 4 zijn we in San Juan op Puerto Rico, klaar met vliegen! Buiten wacht weer een 'muur van warmte', het is hier ruim 30 graden. Fijn om vrij snel de huurauto te kunnen halen waar een airco aan kan. We gaan vast wel wennen.

Het is zo'n 160 km rijden naar de westkant van het eiland, naar "Yukayeke Play Resort" vlakbij Añasco. Henk heeft deze plek gekozen omdat het vrij dicht bij zijn werk is. De route gaat eerst over een snelweg, later over een ruime autoweg. De kwaliteit van het wegdek laat hier en daar wat te wensen over, zeker op de kleinere wegen is het oppassen dat je niet in een kuil rijdt. Langs de weg is het vooral een aaneenschakeling van huizen in dorpjes en grotere plaatsen. De strook langs de kust is erg bebouwd. Wel regelmatig bloeiende bomen en soms een blik op de zee. Het doet me erg denken aan de Seychellen en ook Zuid-Amerika, veel elektriciteitsdraden in de lucht, huizen met 1 woonlaag en soms een 2e verdieping, veranda's, kleine tuinen, rommelig.

We stoppen onderweg even bij een Walmart voor wat eerste proviand. Brood, ontbijtspul, snoep, snacks, etc. We laten de enorme non-food afdeling maar even voor wat het is. Om 19u gaat de zon onder, het laatste stukje rijden we in het donker. Buiten horen we al coqui roepen, de kleine kikkertjes die alleen op Puerto Rico voorkomen en een continu COQUI COQUI COQUI laten horen (zoek maar op YouTube). Blijkbaar is dit hét geluid van PR. Mooi.

Ons appartement zit aan een doodlopende weg, net voorbij twee kleine concentraties van huizen, Añasco La Playa en La Puente. Achter een hek is een kleine parkeerplaats met enkele auto's. Daarachter is, naast een tuin, een vrij klein gebouw met twee verdiepingen, de onderste met 4 of 5 appartementen met overdekte veranda, de bovenste met nog wat appartementen. Wij zitten beneden, in app. 3. Als je het paadje verder doorloopt, kom je bij een behoorlijk groot en mooi zwembad. Daarachter een grasveld met palmen en dan de zee!

We worden begroet door nog meer coqui en een paar katten. Ze zien er goed uit, maar zijn zo dun dat ze drie keer in Lilo zouden passen ;-). Het appartement bestaat uit: (1) een overdekte veranda met tafel en 4 stoelen, (2) een woonkamer/keuken met simpele bank en twee lage stoelen, een tafel met 4 stoelen, een electrisch fornuis, klein keukenblokje en grote koelkast+vriezer, (3) een slaapkamer met 2-persoons-bed en een stapelbed en (4) een badkamer met wc, wastafel en douche. Behoorlijk ruim allemaal, wel wat achterstallig onderhoud, maar niks wat ons in de weg zit. In de slaapkamer is een airco en in de woonkamer een grote plafond-ventilator. Die helpt meteen al om het wat af te koelen.

Henk en Bastiaan gaan vrij snel weer weg om wat avondeten te halen. Ze komen uiteindelijk terug met eten van McDonalds, die zit langs de grote weg en ze hadden zo snel in het donker niets anders kunnen vinden. Simon eet niet meer mee, die voelde zich tijdens de autorit niet helemaal lekker en is vast in bed gaan liggen. De rest gaat na het eten ook naar bed, moeten nodig bijslapen na twee dagen reizen!

Trenke

Tjonge wat een reis! En jullie moeten hier dus steeds met zijn vieren op één kamer slapen? In Tjechië moeten de jongens op één kamer en daarvan hoop ik zelfs al dat het goed gaat!
In ieder geval zijn jullie er. Nu de laatste koffer nog. :-) Hel veel plezier!