Zomervakantie 2023 - Puerto Rico en Florida

Zondag 6 en maandag 7 augustus: wassen, krab eten, Don Frappé, waterval-poging, veel regen

Zondag 6 augustus: Zondag wasdag, krab eten, Don Frappé, visje eten

Iets later op, half 7 ;-). Henk gaat hardlopen, benieuwd wanneer dat er weer in zit voor mij. Ik loop een rondje vanaf het huisje, eerst over de weg en over het strand weer terug. Twee nog niet eerder geziene vogelsoorten, waarvan één helemaal nieuw (Mangrove koekoek). Het lopen gaat langzaam, maar ik kom vooruit. Henk is al gedoucht als ik thuis kom en we gaan vrij snel op pad, Simon gaat mee. Eerst naar de Walgreens drogist voor een nieuwe knieband (met harde staven met scharnier aan de beide zijkanten) die hopelijk wat meer steun zal geven en zwikken echt gaat voorkomen. Daarna naar de wasserette (is bij de locatie die ik voor dit verhaal heb aangegeven op de kaart). De kleinere wasmachines zijn deels stuk, we moeten ons kleine beetje in een grote stoppen voor een paar dollar extra. Is niet anders. Hebben 20 minuten de tijd, net genoeg voor een kopje koffie en stukje cheesecake bij de bakery verderop. Dan de boel in de droger, even gebruik maken van de wifi van het nabijgelegen restaurant en na 20 minuten weer naar huis.

Thuis nog een koffie en even achter de computer. Simon speelt in het zwembad een tijdje met wat van de kinderen die er dit weekend zijn. Om half 1 naar het krab-restaurantje waar we vorige week te laat waren. Nu zijn we op tijd en is het ook veel rustiger. Twee Arroz con Cangrejo en 2 Empadillas con Cangrejo. Best lekker, maar we zouden er niet een heel eind voor omrijden zoals men hier blijkbaar wel doet. Er was een vrouw uit Rincón gekomen voor een take-away. Terwijl we zitten te eten, valt er een zeer forse regenbui. Gelukkig zitten we onder een dak. Alle stoelen staan een tijdje later wel in het water, maar zodra de regen stopt, is het water weer snel weg.

Thuis weer rust, gamen (S), verhalen en foto's regelen (K) en even slapen (H). Bastiaan fietst even in zijn eentje naar het winkeltje in het dorp voor sinaasappelsap. Hij voelt zich gelukkig weer een stuk beter dan de afgelopen dagen. Later in de middag gaan we met zijn drieën (HKB) naar Don Frappé waar Henk en Simon gister al waren geweest. Even rondgelopen en een lekkere frappé met fruit gehad; dan is het gewoon een smoothy. Ik had één met een spannend klinkende vrucht, guineo. Is gewoon banaan, haha. Je kunt hier ook frappé krijgen met een candybar naar keuze. Dan wordt het een soort milkshake maar wat wateriger doordat het waterijs wordt gebruikt ipv roomijs/melk.

Eind vd middag weer thuis, even rust en daarna wandelen de mannen naar de boothelling een eindje verderop (ik niet, kan/wil nog niet zover lopen en heb nog genoeg aan de halve pizza van gister ;-). Daar is een visrestaurantje waar je zelf je vis uit kunt kiezen die ze dan klaarmaken. Was lekker en leuk.

Maandag 7 augustus: Henk 1-na-laatste training, poging 2 waterval, veel regen

Vanochtend Henk al voor half 8 afgeleverd op het werk voor zijn één-na-laatste dag trainingen (morgen heeft hij de laatste trainingen en gaat dan nog 2,5 dag 'gewoon' werken). Daarna naar de supermarkt voor wat proviand. Oa wat zakken limonade-poeder ingeslagen, we hebben al een tijdje een blik met citroensmaak die goed bevalt. Ik wil nu de guanabana (soursop) wel eens proberen, dat vind ik een lekkere vrucht. Het 'sap' blijkt ook lekker (ookal zit er geen spoortje echt fruit in).

Er was vanochtend nog geen wifi en ik wilde bij de wasserette even gebruik maken van de wifi van het naburige restaurant, maar die hebben er sinds vandaag een wachtwoord op zitten. Hebben er gister misschien last van gehad dat een stel onverlaten gratis wifi heeft zitten gebruiken ;-). Thuis is er helaas ook nog steeds geen internet. Dan maar een sms sturen naar een collega dat ik ws niet bij het geplande overleg zal zijn. De beheerder meldt dat het internet waarschijnlijk door de grote bui van gister weg is. Uiteindelijk hebben we om 10u weer verbinding en ik kan nog aanhaken bij het overleg. Vanaf de rand van het zwembad ;-) Daarna werk ik nog wat, zit Bastiaan achter de computer en Simon op zijn telefoon. De schoonmakers zijn er ook weer, fijn.

Tegen 13u vertrekken de jongens en ik naar de rivier waar Simon en ik eerder hebben gezocht naar een waterval die er moet zijn. Helaas begint het te regenen en houdt dat lange tijd niet op. We wachten een uurtje in de auto en zien dan in een droge bui dat het pad van vorige keer is afgesloten met een hek en dat er geen weg omheen is. We proberen het nog bij een brug stroomopwaarts van de betreffende rivier, daar gaan de jongens in zwembroek (en duikbril!) in de stromende regen een pad af. Helaas brengt dat hen ook niet ver. Normaliter zouden ze het DOOR de rivier gaan proberen, maar daar stroomt nu wat teveel water doorheen na de vele regen. Er valt vandaag veel meer dan we tot nu toe hebben meegemaakt. Dan maar terug, via een steile smalle weg klimmen we omhoog naar een punt met mooi uitzicht op Añasco en de vlakte. Daarna stevig dalen, voor het eerst standje L van de automatische versnelling gebruikt. Ging zonder problemen.

Henk om 16u via sms laten weten dat we dicht in de buurt zijn en hem zouden kunnen halen. Hij is gelukkig al klaar. Thuis nog wat computer, zwemmen en koken. Eten voor het eerst gezouten vis, bacalao. Dat ligt al de hele dag te weken om het zout eruit te spoelen. Best lekker met een prutje van groene puntpaprika's (die zijn hier denk ik lokaal geoogst en veel goedkoper dan de rode/gele 'bellpeppers'), tomaten, ui en knoflook.

Jaap & Bertion

Hoort het daar wel te regenen? Nou jullie slaan je er wel doorheen, met aanpassingen. Hopen dat dit wat je knie betreft niet al te lang gaat duren.
Vandaag met de Toyota heel veel beddengoed naar de kringloop gebracht, vooral kussens uit Emmen. De vliering is nu helemaal leeg.

Cindy

Leuk om alle belevenissen te lezen. Sterkte met je knie ?