Zomervakantie 2023 - Puerto Rico en Florida

Zondag 30 juli: Duiken

Ik stop met het plaatsen van de verhalen in chronologische volgorde; ik plaats een verhaal gewoon meteen als het af is ;-)

Vertrek om 8u, gaan naar de zuidkant van Rincón naar een plek waar Great Escape PR de "Experience Scuba Diving" doet. We kunnen voor in totaal ruim $500 een paar uur onder water zijn (incl instructie). Zijn ruim op tijd, eten nog wat gevallen mango's en ik scoor een nieuwe vogelsoort. De fregatvogels die hier vliegen blijken een andere soort dan ik ooit op de Seychellen heb gezien. Gave beesten.

Om 9u arriveert de duik instructeur. We zijn de enigen die vanochtend duiken. Krijgen onder een afdakje uitleg van de apparatuur en instructie voor enkele veiligheidsoefeningen die we straks in het water moeten doen: duikbril leegmaken (als er wat water in is gekomen) en mondstuk terugvinden als je het per ongeluk kwijt bent. Voor Henk en mij zou dit gesneden koek moeten zijn, wij hebben beide ooit een PADI duikbrevet gehaald. Maar dat is wel heel lang geleden... (voor mij in Melbourne in 1998 oid). Blij dat we het allemaal weer even kunnen oefenen. Nieuw ten opzichte van toen is dat het lood nu in het duikvest zit een niet meer als losse gordel om je middel. Was ook vergeten hoe zwaar alles is. Moeten een kleine helling af naar het strand, dat blijkt de grootste uitdaging van vandaag ;-)

In het water wordt alles makkelijker, een duikvest vol lucht houdt ons boven. We zaken eerst een klein stukje op een plek waar de bodem zand is. Doen daar de oefeningen allemaal meteen goed en zwemmen dan een stukje aan de oppervlakte (om lucht te sparen) naar het koraalrif. Daar weer naar beneden, ongeveer 10 meter diep. Heerlijk om onder water te kunnen ademen, blijft bijzonder! Qua vissen en koraal is het eigenlijk wat minder gevarieerd dan gisteren tijdens het snorkelen, maar het is mooi dat je makkelijk dichtbij kunt komen. Hebben wel een schorpioenvis gezien en een grote kreeft.

Tegen 12u zijn we weer terug op het strand, tevreden! Maar vaker dan 1x hoeft niet, het snorkelen gister was eigenlijk net zo leuk. De instructeur heeft nog een andere goede plek aangeraden die we komende week zullen uitproberen.

We gaan nog even naar de bakker bij Rincón waar Henk vorig jaar enthousiast over was. Inderdaad prima, zowel zoet als hartig en lekkere koffie. Dan terug naar huis waar collega John bij het restaurantje tegenover het hotel is. La cueva del Cangrejo (de grot van de krab). Hier kun je blijkbaar erg goede krab eten. Helaas is het al uitverkocht als wij komen! Volgend weekend weer een kans. John heeft ons wel een kooi met krabben laten zien aan de achterkant van het gebouw. Ze mogen in dit seizoen niet gevangen worden omdat het voortplantingstijd is. Op het hebben van een krab staat $500 boete. Blijkbaar gaat men hier creatief mee om.

De rest van de middag hangen we rond het huisje. Henk en Bastiaan haken 2 fietsen die we kunnen lenen van John. Even videogebeld met Heerenveen. Henk en ik gaan op de fiets naar het festival om wat eten te halen. Helaas zijn de viskoekjes al uitverkocht. Wel lekkere kipspiezen. En we kopen en souvenir voor Lena.

Na het eten nog even in het zwembad met Simon. Balletje overgooien en later kletsen met 2 andere gasten, Puerto Ricanen uit Cidra. Zijn waren hier een weekend, hij spreekt vrij goed Engels. Simon speelt nog even met hun zoon.

Rustige avond.