Zomervakantie 2023 - Puerto Rico en Florida

Dinsdag 25 en woensdag 26 juli: de eerste dagen op Puerto Rico

Dinsdag 25 juli: 1e dag Puerto Rico, buurt verkennen, Survival Beach

We verkennen vandaag de buurt en verder omgeving. Om 6 uur op (Henk en Karen, de jongens blijven liggen), ontbijt met gister gekocht fruit en yoghurt. Eerst maar eens de tuin rond Yukayeke bekijken en naar het strand. Ziet er allemaal niet verkeerd uit, groot zwembad, groene tuin en het strand is vlakbij. We lopen over het strand naar het zuiden tot de plek waar een rivier in zee uitkomt. We praten nog even met een vrouw die iets aan het checken is aan de rand van het strand in de struiken. Ze controleert of de eieren van zeeschildpadden (Leatherbacks) al zijn uitgekomen. We zagen al veel plekken die zijn afgezet met stokken en lint. Blijkbaar is dit een belangrijk strand voor deze soort. Helaas staat er nu niks op uitkomen. Ik ben blij met een aantal vogelsoorten die ik gelukkig kan opzoeken in de Merlin app. Het vogelboek van Puerto Rico zit in de koffer die nog onderweg is...

Ik ga in mijn eentje op pad voor boodschappen bij de supermarkt in het winkelcentrumpje bij de grote weg (de PR 2, die gaat langs de hele kust aan de westkant van het eiland); daar zitten naast de super ook een McDonalds, een grote drogisterij annex apotheek, een soort Action/Blokker en nog wat kleinere zaakjes. De supermarkt is voor mij onlogisch ingedeeld, het kost veel tijd om alles te vinden wat ik zoek. De pasta en rijst staan aan verschillende uiteinden van de winkel, de koffie blijkt achter de kassa's te staan en thee hebben ze vrijwel niet. Dan kun je lang zoeken, haha.

Terwijl ik weg ben, krijgt Henk wat informatie van de man van het hotel: wifiwachtwoord, het water uit de kraan is drinkbaar, er is geen waterkoker of theepot (wel een pannetje en aan elektrisch fornuis) en we mogen wel wat strandhanddoeken omdat we langer dan een week blijven.

In de middag rijden we een klein uur over de 2 naar het noorden, naar een strand ten N van Aguadilla, Survival Beach. Je komt daar via een rotsig pad vanaf Surfers Beach. Bastiaan had dit gevonden op Tripadvisor en op zijn lijstje gezet van dingen om te doen. We hadden er niet helemaal de juiste schoenen voor aan, maar op sandalen lukt het net. We zijn ook niet de enigen, moeten vaak een 'passing place' zoeken om tegenliggers langs te laten. Het pad loopt deels door/over de rotsen en deels over het strand. Mooie kust, mooi pad. Onderweg de eerste heremietkreeftjes. Geen vogels. Hebben het beoogde doel niet bereikt, maar de weg ernaartoe was genoeg de moeite waard. Goede eerste indruk van de Puerto Ricaanse kust.

Thuis gaan de mannen zwemmen in het zwembad, ik ga nog even wat bijslapen. Henk zorgt voor het eerste zelfgemaakte avondeten in ons huisje: salade, gekookte aardappeltjes en worstjes. Lekker. Op tijd naar bed, het scheelt dat er geen tv is in het huisje, dat maakt het een stuk makkelijker :-)

Woensdag 26 juli: Henks eerste werkdag, zwemmen en rondkijken in de buurt

Vandaag moet Henk voor het eerst naar zijn werk. We staan weer om 6u op, dat bevalt wel goed. De zon is dan net op en het is nog niet zo warm. Henk bereidt zijn werkspullen voor en ik ga hardlopen. Doe rustig aan, ongeveer 4 km over de weg en weer terug. Ging lang niet slecht in de warmte. Dan snel douchen en om half 8 vertrekken, Henk wil om 8u op de site van J&J zijn. Hij rijdt het laatste stuk op zijn geheugen van een jaar geleden. Toen zat hij in een hotel aan het strand in Rincón, iets noordwestelijk ten opzichte van onze huidige plek. Zijn mooi op tijd. Ik rijd daarna terug naar het huisje waar de jongens inmiddels wakker zijn. Zij vertrekken naar het strand om te zwemmen. Ik doe mijn laptop maar eens aan voor werkoverleg met de collega's in Nederland. De wifi is goed genoeg voor een teams-overleg, prettig. Als ik klaar ben, zijn de jongens nog niet terug dus ik ga even kijken op het strand. Ze komen er net aan, zijn helemaal naar een pier gegaan (zwemmend en lopend) in de bocht van de baai. Bleek van de politie, ze zijn er weggestuurd, maar verder geen probleem.

Ondertussen heeft Henk geappt dat hij wat spullen is vergeten, die kan ik nog wel even brengen. Op de terugweg ga ik door het centrum(pje) van Añasco (pleintje, kerk) en dan naar een weg die van de 2 naar de kust loopt door agrarisch gebied. Lijkt me interessant. Het blijkt een dirt-road met veel kuilen, maar dat is geen probleem voor de auto. Ik zie hier wat leuke vogelsoorten; vooral de smooth-billed ani zijn leuk, zwarte vogels met een lange staart en een belachelijk dikke snavel (zie foto en video) die in groepen leven. Er zijn ook wat grote leguanen oid die op de weg of in bomen zitten en wat kleinere knalgroene.

In de middag nog wat achter de computer/telefoons gezeten en gezwommen. Om 17u weer naar Añasco om Henk te halen. Avondeten zelf gekookt, macaroni met prut. Gelukt om iets met veel groente en zonder vlees te maken, beide is hier best een uitdaging, er zijn in de winkel niet veel mogelijkheden. Weer niet te laat naar bed.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!